Företag som inte är värda ett skit...

Satt och kollade på en dokumentär på svt för några dagar sedan och blev inte ett dugg förvånad över vad jag såg.
Denna nya företagskultur som struntar i lagar o förordningar där människan får betala ett högt pris.
Jag har själv jobbat på Tele2 ab som verkligen lever upp till att skita i afs,n ( arbetsmiljöverkets författningssamling ).
Jag kan inte förstå hur man som företag bara struntar i detta och när sedan sanningen kommer fram kommer undan med "det visste vi inte...vi beklagar mm" jävla skitsnack, ni vet.

När jag jobbade på Tele 2 i norrköping så jobbade jag som tekniker ganska nära ett antal säljare som åkte runt och sålde till företag.
Deras arbetstid tänkte jag inte så mkt på då, det är först nu som skyddsombud man vet vad som verkligen gäller.
Dom här stackars säljarna hade inte mycket att säga till om, och tog dom upp något i stil med att vara ledig, arbetstid mm så blev det alltid en diskussion om ämnet....redan där blir det ju fel...att vara ledig, jobba inom ramen av lagstadgad arbetstid är ju faktiskt en rättighet som vi i Sverige röstat fram via riksdag.

Jag blev även själv ett offer för denna verksamhet då jag fick sparken från Tele2 för att jag inte var helt 100% på jobbet vilket berodde på att jag hade en livskris just då, en skilsmässa med 2 st barn, villa, mm mm.
Detta tar man ingen hänsyn till utan går på 2 andra medarbetares linje om att jag var " lite egen, och inte social" just då....dvs, att man faktiskt ger en människa sparken för att han/hon har en situation i det egna hemmet som han/hon inte kan rå för...det ÄR ett brott mot anställnings-vilkor, arbetsmiljölagen.
När man tar upp detta med facket så vågar inte facket gå emot en stor koncern som Tele2, som ägs av MTG group Sweden..............................varför har vi lagar om vi ändå inte behöver ta straffet ?


Det företag som svt gjorde reportage om var The Phone House , ett ganska stort företag som säljer mobiler, datorer samt abonnemang till dom flesta operatörer.
Där skiter man i afs,n , man låter folk tvingas under indirekta hot att jobba mer än 160 timmar per månad ( övertid är tid  överskrider ordinarie arbetstid, styrs av 7§ i afs,n ) men här är "övertiden" en del av arbetstiden som man sen inte får betalt för för att man inte sålt under den tiden...det är 2 lagbrott i denna mening.
Man får max jobba 200 timmar övertid på ett år, 50 timmar under kalendermånad, DETTA ÄR FÖR I HELVETE LAGEN, vill man jobba mer får man ta en förhandling med sitt fack, amv....dessa godkänner sällan.

Varför säger ingen ifrån då ?

När man är mitt i ett företag där ledningen liknar ett pyramidspel så blir man en i familjen, man vill vara en av dom där uppe, vill vara den som räddar , som blir no:1.....det är vanlig psykologi.
Människan vill inte få skäll, vill inte bli utpekad som förlorare, det ligger i våran natur, även i djurens faktiskt.
Då är det svårt att säga "nej, nu får det vara bra" för säger du det så är du ju en fiende till företagets filosofi.....och vi vet ju hur det går.

Det är otäckt att se en person slukas upp av en sådan filosofi, där personen tar företaget som familj och den egna familjen som ett hot mot verksamheten.

Min sambo jobbar inom vården (dom säljer förvisso inga mobiler till tanter runt 70 bast som inte vet vilken dag det är ) men det finns ett liknande sätt även här.
Att man struntar i att arbetsmiljön inte följer afs,n.....visst, här följer man arbetstiden någorlunda, inte mycket övertid, istället så kan man ju jobba 60 timmar fast på 40 istället, det kallas stress....och stress inom vården blir olyckor, olyckor som drabbar patienter, patienter som betalat skatt under ett helt liv för att ha en vårdgaranti som innefattar "ett korrekt be handlande av patient"...detta funkar inte.
Jag ser själv hur min sambo är slut när hon ibland kommer hem, slut i både kropp och psyke.
Man hör historier från hennes jobb där överträdelser sker varje dag, dvs, rena lagbrott.

När sen detta kommer upp till granskning så sitter det en chef ( 99 av 100 jävligt dåligt chefs-material ) och förklarar att detta kände man inte till, detta visste man inte osv osv.
Varför inte bara säga "-visst, jag var så jävla kåt på den där villan i djursholm att jag struntade i afs,n"....det är iallafall ärligt.
Straffen för dessa handlingar blir aldrig kännbara för arbetsgivaren, varför.

Sen läser man inlägg av idioter som tycker att "pallar man inte trycket ska man ta ett annat jobb".....visst, men det är ju fortfarande en lag som reglerar en arbetsmiljö.
Lagar är ju till för alla.....
"pallar inte fittan på banken att en rånare kommer in ska hon ju fan inte jobba på bank"
"fixar inte blatten i taxin att man kan bli misshandlad som taxichaffis ska han kanske ta ett annat jobb"
Ni hör ju själva hur jävla fel det blir om vi struntar i afs,n.

Jag hoppas verkligen att vi får bort dessa arbetsgivare från marknaden i Sverige.

Det finns bara några få arbetsgivare som får bryta mot arbetsmiljölagen...polis...försvaret...brandmän.....samt några få till.....detta pga av jobbet i sin art.
En polis måste riskera sitt eget liv för att rädda andra, en soldat kan inte följa regeln om att inte skada andra på jobbet, en brandman måste ju åxå riskera sitt liv för andra.


Det finns många företag som jag kommer att bojkotta i framtiden pga att man lurar nya arbetstagare, unga förstagångs-jobbare samt invandrare som inte kan läsa eller förstå afs,n.....

HANDLAR DU AV DESSA FÖRETAG SÅ STÖDJER DU DERAS FILOSOFI.............OCH KOM DÅ FÖR FAN INTE TILL MIG OCH PRATA MÄNNISKOVÄRDE SEN...................DÅ BLIR DU MASKMAT

http://www.av.se/lagochratt/afs/

J.Nilsson Skyddsombud Försvarsmakten

Kommentarer
Postat av: Lillis

Väldig bra skrivet darling. Som för det mesta. ;) puss

2011-02-22 @ 09:40:34
Postat av: netrix

Fan vad fint.

Det finns trots allt människor som bryr sig :-)

Tack vare facebook och andra medier som man kan trycka på med så ändrar företagets ledning från att skylla ifrån sig på svt att dom gjort ett vinklat reportage till att vd,n faktiskt erkänner (dock under lite slingrande former) att han faktiskt inte haft den kontroll över företaget som han borde ha haft.



AFS- Arbetsgivare 1-0



http://www.phonehouse.se/Pressrum/Pressreleaser/Fortydligande-angaende-programmet-Saljsekten-Dokument-Inifran-SVT-

2011-02-22 @ 20:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0