...det som förut var en smedja blev ett.....

Stugan, kåken, torpet, fiskeboa, smedjan...stället har många namn men det senaste är det rätta rent historiskt.
Från början en smedja med tillhörande bodel, på stengrund i brytområdet på klompudden.
Det var 2 rum, plank o stock, därinne sov arbetarna som jobbade på stenhuggeriet.
Jag kan tänka mig att man frös under vintern och var kanske tvungen att hålla smedjan vid liv för att få nån värme.
 
Men sen en vinter 36 så tog man denna bod, då den varit övergiven ett tag och flyttade över isen upp till gården för att fungera som visthus, trädgårdsbod mm.
 
Efter många år senare så blev det ett hus, stuga, fiskebo osv.
Jag började att regla upp en del för att ha som " stuga " när man var på Hultö, efter ett tag blev det hela huset, senare tillbyggt, allt i gammal stil som det ska vara här ute.
 
Min sambo tycker åxå det är skojigt att inreda och fixa o dona och kommer med bra o roliga förslag, här har vi alltså ingen " wanna-be" inredare som tittar på Ernst och sen bara gör som alla andra, utan mer äkta vara.
 
Det senaste nu var en hylla, lite konsoller från Gamleby, lite veranda-golv av ek o sen fanns där en hylla.
 
Kaminen kom dit i höstas och är ett trevligt inslag på vintern o hösten när det ska torkas kläder eller värmas hus. ( tack Mankan för den )
 
När man sitter här ute på våran baksida, fullt uppkopplad till nätet via system, en kåk i full med " hitec " mm brukar jag tänka på vad gamla farfar Henrik skulle ha sagt om han såg det nu, en visthusbod som blev till ett hus som mer eller mindre har allt.
 
 
Undrar vad nästa sak blir att göra med huset...kanske en mysig veranda som man kan sitta med darlingen på när det regnar och dricka vin :-)
 
Trädgården börjar ta form med allt vad den bör ha.
Det som förut var en kohage har nu blivit en gräsmatta, och en fin slänt ut mot havet ska det bli...med kanske ett lusthus på toppen :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: puman

Jaaaa då! Ni har fått det jättefint! O ingen Ernst där inte...hehe!

Den där verandan skulle ju va najs asså. Inte nu att jag ska hänga där. Nä....F o kidsen oxå såklart. Eller!?;)
Hörs då...puss & fis

2012-07-29 @ 20:19:09
URL: http://enpumastankar.blogspot.se
Postat av: Lillis

Ja, vi har kommit en bra bit på väg och det är så himla mysigt. <3 Framtida projekt är ju toan, pimpa kökssoffan, måla väggar och som sagt trädgården m.m. Tycker du skulle haft mer bilder på huset på utsidan med. ;) Typ som mitt fina målade bord och sopkvast. Haha! Love U! Kyssar

2012-07-29 @ 21:31:34
Postat av: Niklas

Jäklar vad fint det blev. Kommer ihåg när vi satte reglar i första delen...där soffan står antar jag ?
Wirre på baksidan snart då :)

2012-07-29 @ 23:12:42
URL: http://got.no.blogg
Postat av: Netrix

Lillis: Klart jag ska fixa bilder på din kvast o bord :) Puman: Ni får hänge hur mycke ni vill på vewanna. Niklas: Klart det blev bra :) hade ju experthjälp.

2012-07-29 @ 23:44:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0