gamla nuffen...

Född 54 i England, skeppad till Västervik, nyttjad i Gamleby, köpt av Bertil, Göte och Walter, körd av Walter till Hultö, och där blev den använd till att köra timmer till sågen genom skogen till sågen.
 
Traktorn var tänkt att användas till att driva sågen via sin remskiva.
 
Många historier finns om denna traktor har jag fått höra, att fälgen plötsligt lossnade i skogen, att växlarna kunde hoppa i självt mm.
 
Efter ett tag blev den ståendes i garaget på Hultö, nån gång i början av 90talet.
 
 
Jag började snegla på denna engelska traktor i höstas och var sugen på att renovera upp denna till ett så nära nyskick det gick.
 
I våras gick jag med i ett " nördar som renoverar gamla traktorer och tycker det är kul " forum för att hitta info om denna traktor.
Efter ett tag fick jag kontakt med en skäggig sak från England som hade en manual, en verkstads-manual som han skickade via mail ( gubben stod och scannade in 340 sidor ).
 
 
Med hjälp av en verkstadsbok så är det mycket gjort nu.
* ny sotningssats
* sumpsats packning
* ny el, från lucas till 12 volt minus jord ( all kabel + diverse annat bytt )
* ny lack ( med hjälp av vissa :-)
* nytt kylsystem
* mm mm
 
Jag ringde Bengt på källsingsö och frågade om det gick att ta delar från en gammal tröska, det gick bra.
Han frågade vad jag skulle göra o jag berättade om mitt projekt, att få igång den gamle nuffen igen....-ja dä kan du göre :-)
 
 
Midsommar var det tänkt att den skulle köras på premiärtur och så blev det.
Med mig i hawaii-skjorta och lillis bak på trepunktslyften så bar det av igen för nuffen över åkrarna till Anders för midsommarbrännboll.
Intresset var stort över att den gick igen och att den blivit så fin, vilket var kul att se o höra.
 
 
 
 
 
 
 
 
Det som är kvar nu är att göra lite roliga redskap till den.
 
( nästa resa borde ju bli krogen i loftahammar.....med tanten där bak på pallen :-)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: puman

Den blev ju som ny!! Kul!!Funderar på hur den skulle se ut i en neonrosa dräkt...

2012-07-14 @ 10:12:04
URL: http://enpumastankar.blogspot.se
Postat av: Mr sandberg

Jäklar vad bra det blev när det blev klart. Helt klart en värdig vinnare. Riktigt bra gjort.

2012-07-15 @ 23:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0