Ordning inom staten

Deklarera, inkomster, vinster, ränteförluster, avskrivningar, osv osv. Har deklarerat klart i helgen. Det är ganska bökigt att deklarera sin egen självdeklaration, sin egen firma och till sist lantbruket på hultö. Det är ne, nea, momsredovisning, mm mm. Det är ganska komiskt att om jag lurar eller rånar en kille i stan på låt säga, 5000:- så är straffet böter, kanske nån liten tid i finkan om jag använder våld. Om jag skiter i o betala vägskatt eller snuvar staten på 250:-, då jävlar i satans fan händer det grejer. Speciellt åxå om man är inom staten själv som tjänsteman :) Så det är ju bäst att göra rätt. Vissa skattetekniska regler undrar man ju om stiftaren har haft alla hästarna i stallet. Sen under deklarationstider så tar man in studenter för att svara på frågor om moms, skatter, avdrag mm, riktiga klippor må jag säga :) inte. Man förstår varför folk lägger mer tid på att fuska inom lagen än att vara ärliga. Bara regelverket ang atv och avdrag. Här vill skatteverket att bonden ska bryta mot trafiklagen om bonden ska kunna skriva av sitt fordon. Om inte bonden vill bryta mot lagen så får heller inte bonden skriva av sitt fordon, underbart Reinfelth. Nackdelen med att sätta personer med väldigt dålig verklighetsinsikt i beslutsfattande position är att det inte funkar i verkligheten. Men ändå, här är vi, i verksamheten, o vi fuskar som fan, för tyvärr är det ända vägen för att det ska funka, o lagligt är det åxå, men moraliskt, nja, det vet i fan. Tänk om staten, när man skriver sina lagar o regler kunde åka ut o se med egna ögon, hur ser en lagård ut, hur funkar en bil, vad händer med skogen när älgen betar sönder den, hur funkar det bakom författningen på jobbet. Om de skulle se det så skulle fusket upphöra på stört.


Kommentarer
Postat av: Karin Forell

Tänkte detsamma vad gäller deklaration. Varför? Jag behöver förvisso bara fylla i mina resor för förra året men ändå. Sen har vi sökning av bostadsbidrag. Varför? Ja, det skapar ju arbetstillfällen. Eller hur va det nu?

2013-04-08 @ 14:49:05
URL: http://passlig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0